Aktiviteter

Motionsrummet

I motionsrummet (f.d. Relaxen) på plan 5 finns ett antal träningsredskap, bl. a. motionscykel och rullband. Rummet behöver inte bokas, du kommer in med din tag. Anvisningar om hur man kan använda redskapen finns uppsatta längs väggarna. Behöver du ytterligare hjälp kan du vända dig till Annika Snäll.

Stavgång

Stavgång är en skonsam träningsform och knän och leder belastas mindre än vid vanliga promenader. Den passar därför väldigt bra för överviktiga och äldre som annars kan ha svårt att hitta en effektiv träning som passar. Dessutom stärker man sin kroppshållning och hjälper till att förhindra ont i axlar och rygg. För äldre kan också stavarna ge en extra säkerhet om man har svårt med balansen eller när det är halt ute.


I Tickselbo anordnas för närvarande gemensam stavgång måndagar kl. 11. Samling i vardagsrummet.

Sittgympa, boule: Välj i menyn ovan

NÅGOT ATT FUNDERA PÅ...


Äldre som motionerar 30 minuter sex dagar i veckan lever i snitt fem år längre, jämfört med dem som föredrar att sitta stilla.

Här är ett exempel på en träning som inte kräver några redskap och som du mycket väl kan öva på hemma.

Hälsosam kost